Der er betingelser/ regler i forbindelse med sponsorering af radioudsendelser
For at få et lille indblik i dette forhold – denne meddelelse:
Hvad er forskellen på sponsorering og reklamer?
Forskellen på sponsorering og reklamer er, at der ved sponsorering gives et tilskud til finansieringen af et program, i modsætning til en reklame, hvor virksomheden udelukkende betaler en radio- eller tv-station for at reklamere for virksomheden.
Her finder du originalmaterialet: (tryk: Ctrl + på den blå adresse)
https://slks.dk/omraader/medier/reklamer-i-radio-tv-og-on-demand/regler/regler-for-sponsorering Her finder du quick guide: som PDF.
Læs Radio- og tv-nævnets quick guide til reglerne om sponsorering her..
Er gaver sponsorering?
Gaver anses ikke for at være sponsorering, så længe disse ikke er omfattet af:
reglerne om produktsponsorering.
Hvornår er sponsorering tilladt?
Sponsorering er som udgangspunkt tilladt, såfremt visse nærmere regler overholdes.
Du kan læse mere om kravene til oplysning om sponsor her
eller få uddybet reglerne om det sponsorerede program her.
Hvis en vare eller lign. derimod vises/omtales, uden at der er ydet nogen modydelse, er der ikke tale om produktplacering, men om produktsponsorering.
Se reglerne for produktsponsorering her.
Resume
Radio- og tv-nævnet foretog i marts 2010 en høring om fortolkning af sponsorkrediteringer i foromtaler af kommende sponsorerede programmer.
Der var ingen stationer, der havde indvendinger til den fremsatte fortolkning. Nævnet meddelte den 30. juni 2010, at den
nævnte fortolkning vil blive lagt til grund i fremtidige sager.
Nævnet orienterede derudover om Kulturministeriets udtalelse vedr. en kommende præcisering af reklamebekendtgørelsen angående en undtagelsesbestemmelse for visse programtyper i bekendtgørelsens § 1, stk. 4.